Czas płynie nieubłaganie. Z naszej pamięci coraz więcej faktów ulega zapomnieniu lub
ograniczeniu. Wśród wielu spraw, o których zapominamy, jest pamięć o zasłużonych
strażakach i ich dokonaniach.
Z inicjatywy Wiceprezesa Zarządu Powiatowego Oddziału ZOSP RP w
Bochni - Komendanta Powiatowego PSP w Bochni - Druha Krzysztofa Kokoszki, powstał projekt
spisania biogramów zasłużonych strażaków powiatu bocheńskiego. W związku z tym
Zarząd przesłał do wszystkich oddziałów gminnych i miejskich pismo z prośbą o
przygotowanie takich biogramów.
W pierwszej kolejności prosimy o opracowanie biogramów Druhów
wyróżnionych najwyższymi strażackimi odznaczeniami i medalami, tj. Złotymi Znakami
Związku oraz Medalami Honorowymi im. Bolesława Chomicza.
Od razu wyjaśniamy, że nasza prośba dotyczy zarówno osób żyjących oraz
osób zmarłych, którę otrzymały tylko Złoty Znak Związku jak i Złoty Znak Związku
i Medal Honorowy im. B. Chomicza, lub sam Medal Honorowy im. B. Chomicza. Jednocześnie
prosimy, aby po każdym nowym przypadku wręczenia wspomnianych wyróżnień od razu
opracowywać taki biogram i przesyłać go do Zarządu Oddziału Powiatowego oraz
koordynatora projektu.
Poniżej publikujemy podstawowe informacje na temat metodologii pisania
biogramów, podajemy linki do przykładowych biogramów oraz umożliwiamy pobranie
kwestionariusza - ankiety, wg której należy biogramy opracować i w formie pisemnej
przesłać na adres ZOP ZOSP RP w Bochni, a w formie elektronicznej, wraz z dołączonymi
zdjęciami, na adres
e-mail koordynatora projektu - druha Tadeusz Olszewskiego.
Biogramy będą prezentowane w serwisie internetowym ZOP ZOSP RP w Bochni, a
w przyszłości - być może - zostanie napisana książka o zasłużonych strażakach
powiatu bocheńskiego, uwzględniająca także biogramy innych strażaków, którzy
wspomnianych wyróżnień nie otrzymali, ale mają bardzo duże zasługi dla rozwoju
strażackiego ruchu. |
Co
to jest biogram ?
Biogram to zwięzły życiorys w encyklopedii (słowniku, leksykonie), zawierający
podstawowe informacje o życiu, dokonaniach, twórczości przedstawianej osoby.
Jak pisać biogramy ?
1. Kryteria doboru postaci:
W naszym przypadku podstawowym kryterium jest dziąłalność w
ochotniczych strażach pożarnych, zarówno w przesżłości, jak i obecnie.
2. Źródła informacji:
Autorzy biogramów winni uwzględnić w miarę możliwości wszelkie
źródła zawierające informacje o postaci, będącej tematem opracowania. W pierwszej
kolejności należy wykorzystać spisane życiorysy, ankiety personalne, legitymacje,
wnioski o odznaczenia, dokumentację zarządów jednostek, wspomnienia lub już
istniejące opracowania dotyczące postaci. Uzupełniających informacji mogą
dostarczyć artykuły lub wzmianki w prasie codziennej, wspomnienia pośmiertne i
nekrologi. Jeśli to możliwe, należy nawiązać kontakt z rodziną, aby materiał
przejrzała, uzupełniła i zapobiegła błędom. To samo odnosi się do bliskich
współpracowników i przyjaciół opisywanej osoby.
3. Struktura biogramu:
Istotną sprawą jest, aby wszystkie biogramy miały podobną
strukturę. Biogram powinien składać się z następujących części: hasła, opisu bieg
życia postaci oraz wykazu dokumentacji. Hasło zawiera nazwisko, imię (imiona), daty
ramowe (lata) życia oraz określenie zawodu (w przypadkach pracy wPSP także stopień).
Bieg życia. Należy uwzględnić w nim w miarę możliwości takie dane, jak:
a) Dzień, miesiąc i miejsce urodzenia.
b) Rodziców, tzn. imię ojca, lata życia i wykształcenie lub zawód (stanowisko).
c) Wychowanie i wykształcenie (ukończone szkoły, zdobyte uprawnienia zawodowe).
d) Działalność w OSP i związki z organizacją.
e) Działalność zawodową i społeczną, funkcje, stanowiska i twórczość danej osoby,
ważniejsze nagrody i odznaczenia, podstawowe fakty z życia osobistego, zwłaszcza
te, które miały wpływ na działalność publiczną.
f) Dokładną datę i miejsce śmierci oraz ewentualnie miejsce pochowania.
4. Dokumentacja:
a. Dokumentacja składa się z części bibliograficznej, wskazówek archiwalnych i
rękopiśmienniczych oraz wymienienia osób żyjących, od których uzyskano informacje.
b) Bibliografia zawiera opracowania, wydawnictwa źródłowe i wzmianki prasowe, które
stanowią podstawę dokumentacyjną życiorysu.
5. Sposób opracowania życiorysu:
a) Bieg życia należy w zasadzie przedstawić chronologicznie. Można jednak zastosować
inną konstrukcję, o ile posłuży ona do wydobycia wyraźniejszej sylwety danej osoby.
Odnosi się to zwłaszcza do życiorysów osób o równoczesnej wielostronnej
działalności (naukowej, artystycznej, politycznej itp.)
b) Najważniejsze fakty należy datować dokładnie (dzień, miesiąc, rok), przy mniej
ważnych wystarczy podać rok, ewentualnie miesiąc i rok.
c) W życiorysach należy trzymać się zawsze stylu rzeczowej informacji.
d) Tytuły ważniejszych prac, np. dział naukowych, literackich, artystycznych czy ról
aktorskich, powinny być wymienione w toku życiorysu i powiązane z jego przebiegiem, a
nie wyodrębnione w rodzaj bibliograficznego zestawienia.
e) Autor artykułu posługując się cytatem (co należy stosować oględnie i
oszczędnie), powinien zaznaczyć w dokumentacji przy pozycji, z której został on
wyjęty: [cytat].
j) Artykuły powinny być napisane zwięźle, bez frazeologii. Podstawowym postulatem jest
oszczędność słowa. Należy unikać czasu teraźniejszego. Zdania powinny być pełne.
6. Porządek i sposób
układania wskazówek umieszczonych w dokumentacji:
a) W dokumentacji należy podawać wskazówki: a) bibliograficzne, b) archiwalne i
rękopiśmiennicze, c) informacje zaczerpnięte przez autora od osób żyjących.
b) Przy informacjach od osób żyjących należy wskazać imię i nazwisko informatora (z
zaznaczeniem pokrewieństwa z daną postacią lub okoliczności jej poznania, np. druh z
jednostki OSP).
Redakcja prosi o udostępnienie zdjęcia (zdjec) postaci. Najlepiej
jeśli byłoby to zdjęcie typu tzw. wizytowego lub legitymacyjnego z okresu aktywnej
działalności, dobrze jeśli byłoby to zdjęcie w mundurze. Ewentualnie prosimy o
kilka zdjęć do wyboru. Po zeskaniowaniu zwrot gwarantowany; można je też samodzielnie
zeskanować i przesłać na podany powyżej adres. Przy robieniu zdjęć aktualnych w
mundurze prosimy pamiętać o Regulaminie umundurowania i noszenia odznak i medali.
7. Oświadczenie:
Autorzy biogramów proszeni są o załączenie oświadczeń o
następującej treści: Wyrażam zgodę na publikację opracowanego przez mnie
biogramu oraz opracowanie redakcyjne tekstu. Rezygnuję z honorarium autorskiego z tytułu
wydania go drukiem. |