INFORMACJA DOTYCZĄCA USTAWY Z
DNIA 9 LITOPADA 2018 R. O KOŁACH GOSPODYŃ WIEJSKICH
Zgodnie z art. 1 ustawy
z dnia 9 listopada 2018 r. o kołach gospodyń wiejskich ustawa określa formy i zasady
dobrowolnego zrzeszania się w kołach gospodyń wiejskich, tryb ich zakładania oraz
organizację kół gospodyń wiejskich (dalej zwanych KGW) działających na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
I. INFORMACJE OGÓLNE
Definicja KGW
Koło gospodyń wiejskich jest dobrowolną, niezależną od administracji rządowej i
jednostek samorządu terytorialnego, samorządną społeczną organizacją mieszkańców
wsi, wspierającą rozwój przedsiębiorczości na wsi i aktywnie działającą na rzecz
środowisk wiejskich.
Koło gospodyń wiejskich reprezentuje interesy i działa na rzecz poprawy sytuacji
społeczno-zawodowej kobiet wiejskich oraz ich rodzin, a także wspiera wszechstronny rozwój
terenów wiejskich (art. 2 ust. 1-2 ustawy).
Koło gospodyń wiejskich w szczególności:
1) prowadzi działalność społeczno-wychowawczą i oświatowo-kulturalną w
środowiskach wiejskich;
2) prowadzi działalność na rzecz wszechstronnego rozwoju obszarów wiejskich;
3) wspiera rozwój przedsiębiorczości kobiet;
4) inicjuje i prowadzi działania na rzecz poprawy warunków życia i pracy kobiet na wsi;
5) upowszechnia i rozwija formy współdziałania, gospodarowania i racjonalne metody
prowadzenia gospodarstw domowych;
6) reprezentuje interesy środowiska kobiet wiejskich wobec organów administracji
publicznej;
7) rozwija kulturę ludową, w tym w szczególności kulturę lokalną i regionalną (art.
2 ust. 3).
Siedziba KGW
Na terenie jednej wsi może mieć siedzibę jedno koło gospodyń wiejskich. Terenem
działalności koła gospodyń wiejskich może być jedna bądź więcej wsi. Koła mogą
wykonywać zadania o których mowa powyżej - art. 2 ust. 3 ustawy, także poza terenem
swojej działalności, w tym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej
granicami (art. 4 ust. 1-2).
Członkostwo
Członkiem koła gospodyń wiejskich może być każda osoba, która ukończyła lat 18 i
której miejscem zamieszkania jest wieś będąca terenem działalności koła. Za zgodą
przedstawicieli ustawowych w działalności koła mogą brać także udział osoby, które
ukończyły lat 13. Osoby te mogą również tworzyć młodzieżowe i dziecięce
organizacje wspomagające realizację celów koła.
Jednocześnie można być członkiem tylko jednego koła gospodyń wiejskich. Szczegółowe
zasady i warunki wstępowania do i występowania z kół gospodyń wiejskich określają
statuty kół. Statut może przewidywać dodatkowe wymogi dla członków koła (art. 4
ust. 3-6).
II. ZAŁOŻENIE I REJESTRACJA KGW
Założenie KGW
Z inicjatywą założenia koła gospodyń wiejskich może wystąpić co najmniej 10 osób,
które ukończyły 18 lat, a miejscem ich zamieszkania jest wieś będąca terenem
działalności koła. Osoby te uchwalają statut koła gospodyń wiejskich oraz wybierają
komitet założycielski (art. 5 ust. 1).
UWAGA: Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta
przebywa z zamiarem stałego pobytu i nie musi pokrywać się z miejscem zameldowania.
Można mieć tylko jedno miejsce zamieszkania.
Po zgromadzeniu minimalnej ilości osób wymaganych do założenia KGW (komitet
założycielski) należy ustalić nazwę KGW. Nazwa koła gospodyń wiejskich musi odróżnić
tworzone koło od innych kół, w szczególności przez odniesienie się do terenu
działalności koła (art. 5 ust. 1 i 4).
PRZYKŁAD: Koło Gospodyń Wiejskich Łyczynka (jeżeli działa na terenie jednej wsi),
Koło Gospodyń Wiejskich Buków i Chorowice, Koło Gospodyń Wiejskich Obszaru Bukowa i
Chorowic (jeżeli działa na terenie dwóch wsi), Koło Gospodyń Wiejskich Obszarów
Wiejskich Gminy Ojrzeń (jeżeli obszarem działania są wszystkie wsie położone na
terenie danej gminy).
Kolejnym krokiem w związku z utworzeniem KGW jest uchwalenie statutu (art. 5 ust. 2-3).
Ustawa dopuszcza dwie możliwości:
1. Samodzielne stworzenie przez KGW swojego statutu, gdzie statut musi w szczególności
określać:
1) nazwę i siedzibę koła;
2) podmiotowy i terytorialny zakres działania koła;
3) cele i zadania koła oraz środki ich realizacji;
4) zakres i przedmiot działalności zarobkowej prowadzonej przez koło;
5) sposób nabywania i utraty członkostwa oraz przyczyny utraty członkostwa w kole;
6) prawa i obowiązki członków koła;
7) sposób ustanawiania i regulowania składek członkowskich,
8) organy koła, ich kompetencje, okres kadencji oraz tryb ich wyboru i odwoływania przed
upływem kadencji;
9) warunki podejmowania i ważności uchwał organów koła;
10) sposób reprezentowania koła na zewnątrz, w szczególności sposób zaciągania
zobowiązań majątkowych;
11) majątek koła oraz sposób dysponowania tym majątkiem;
12) zasady tworzenia i wykorzystania kapitałów (funduszy) własnych;
13) tryb zmiany statutu koła;
14) tryb likwidacji koła.
2. Skorzystanie z wzorcowego statutu, który stanowi załącznik do ustawy (w każdym
czasie KGW działające na podstawie wzorcowego statutu może przyjąć własny statut).
Rejestracja KGW
Koło gospodyń wiejskich podlega obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Kół Gospodyń
Wiejskich prowadzonego przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (art. 6
ust. 1).
Komitet założycielski składa do kierownika właściwego miejscowo powiatowego biura
Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wniosek o wpis koła gospodyń wiejskich
do rejestru wraz ze statutem lub oświadczeniem o przyjęciu wzorcowego statutu. Wniosek
składa się na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję Restrukturyzacji i
Modernizacji Rolnictwa.
Wniosek zawiera w szczególności:
1) listę założycieli koła zawierającą ich imiona i nazwiska oraz miejsce
zamieszkania;
2) oświadczenia założycieli koła o woli wejścia w skład jego członków oraz o
miejscu zamieszkania na obszarze wsi mającej być terenem działalności koła;
3) adres do doręczeń;
4) własnoręczne podpisy założycieli;
5) informacje o osobie lub osobach umocowanych do reprezentacji koła i sposobie tej
reprezentacji;
6) własnoręczne podpisy osób wybranych w skład komitetu założycielskiego (art. 8).
UWAGA: Powszechnym rozwiązaniem jest
podejmowanie współpracy między KGW a ochotniczymi strażami pożarnymi (OSP). W oparciu
o zawarte porozumienie można ustalić zasady współpracy pomiędzy podmiotami. Wniosek o
rejestrację KGW wymaga podania adresu do doręczeń, w związku z powyższym, a na
podstawie porozumienia adresem takim może być np. adres
strażnicy OSP. W porozumieniu można również zawrzeć prawo do przeprowadzania zebrań
członków, zebrań zarządu KGW w budynku OSP, jak i określić możliwości podejmowania
innych działań w remizie OSP przez członków KGW w związku z celami do jakich koło
zostało powołane (patrz pkt A niniejszej informacji).
Działanie koła do czasu rejestracji
Do czasu rejestracji koła gospodyń wiejskich, a następnie do czasu wyboru zgodnie ze
statutem jego organów, w imieniu koła działa komitet założycielski. Za czynności
dokonane w imieniu koła gospodyń wiejskich przed jego rejestracją członkowie komitetu
założycielskiego odpowiadają wobec osób trzecich solidarnie, zaś za zobowiązania
wynikające z tych czynności po rejestracji
koła – odpowiada koło tak, jak za zobowiązania zaciągnięte przez siebie, z tym że
członkowie komitetu założycielskiego odpowiadają za nie wobec koła według przepisów
prawa cywilnego (art. 7).
Koło gospodyń wiejskich nabywa osobowość prawną z chwilą dokonania wpisu do rejestru
(art. 6 ust. 2).
Dokonanie wpisu do rejestru
Prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dokonuje wpisu KGW do rejestru po
stwierdzeniu, że:
- statut koła jest zgodny z przepisami prawa,
- założyciele koła spełniają wymagania określone w ustawie,
- w rejestrze nie dokonano wpisu koła z siedzibą w tej samej wsi.
Po dokonaniu wpisu, wydawane jest zaświadczenie o wpisaniu koła do rejestru.
W przypadku złożenia wniosku o wpis do rejestru przez więcej niż jedno
koło gospodyń wiejskich utworzone na terenie tej samej wsi, Prezes Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dokonuje wpisu tego koła, które złożyło
wniosek najwcześniej (art. 9 ust. 1-3).
Postępowanie w sprawach o wpis lub zmianę wpisu koła gospodyń wiejskich do rejestru
jest wolne od opłat (art. 12 ust. 1).
III. DZIAŁALNOŚĆ I ORGANY KGW
Zebranie członków
Zebranie członków jest najwyższym organem koła gospodyń wiejskich. W sprawach, w których
statut nie określa właściwości organów koła, podejmowanie uchwał należy do
zebrania członków. Każdy członek ma jeden głos na zebraniu członków (art. 14).
Do wyłącznej właściwości zebrania członków KGW należy:
1) wybór zarządu koła gospodyń wiejskich, zwanego dalej „zarządem koła”;
2) uchwalanie kierunków działalności koła;
3) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań merytorycznych i finansowych oraz
podejmowanie uchwał co do wniosków członków lub zarządu koła w tych sprawach i
udzielanie absolutorium członkom zarządu koła;
4) podejmowanie uchwał w sprawie sposobu pokrycia strat netto;
5) podejmowanie uchwał w sprawie zbycia nieruchomości lub innej wyodrębnionej jednostki
organizacyjnej;
6) podejmowanie uchwał w sprawie przystępowania do innych organizacji społecznych lub
gospodarczych oraz występowania z nich;
7) oznaczanie najwyższej sumy zobowiązań, jaką koło może zaciągnąć;
8) podejmowanie uchwał w sprawie zrzeszania się w związek, podziału oraz likwidacji
koła;
9) uchwalanie zmian statutu koła;
10) bieżący nadzór i kontrola działalności koła (art. 15).
Zwoływanie zebrania członków
UWAGA: Pierwsze zebranie członków koła zwołuje komitet założycielski. Zarząd koła
zwołuje zebranie członków KGW przynajmniej raz w roku, w ciągu sześciu miesięcy po
upływie roku obrotowego. Zarząd koła zwołuje zebranie członków KGW także na
żądanie nie mniej niż trzech członków koła, jeżeli uprawnienia tego nie
zastrzeżono w statucie dla większej liczby członków. Żądanie zwołania zebrania
składa się pisemnie i zawiera cel jego zwołania. W przypadku zebranie członków koła
zwołuje się w takim terminie, aby mogło się ono odbyć w ciągu trzech tygodni od dnia
wniesienia żądania.
O czasie, miejscu i porządku obrad zebrania członków koła zawiadamia się członków w
sposób i w terminach określonych w statucie (art. 16).
Podejmowanie uchwał przez zebrania członków
Zebranie członków koła gospodyń wiejskich może podejmować uchwały jedynie w
sprawach objętych porządkiem obrad, podanych do wiadomości członków koła w terminach
i w sposób określony w statucie.
Uchwały są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy
uprawnionych do głosowania, chyba że ustawa lub statut stanowią inaczej.
Z obrad zebrania członków koła sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący
zebrania oraz inne osoby wskazane w statucie. Protokoły są jawne dla członków koła.
Protokoły przechowuje zarząd koła co najmniej przez dziesięć lat, o ile przepisy w
sprawie przechowywania akt nie przewidują terminu dłuższego (art. 17).
Uchwały zebrania członków koła gospodyń wiejskich obowiązują wszystkich członków
koła oraz wszystkie jego organy. Uchwała sprzeczna z ustawą jest nieważna (art. 18).
Zarząd
Zarząd koła kieruje działalnością KGW oraz reprezentuje je na zewnątrz (art. 19).
Skład i liczbę członków zarządu koła określa statut. Statut może przewidywać
zarząd jednoosobowy, którym jest przewodniczący, i ustalać wymagania wobec osoby
wchodzącej w skład zarządu lub przewodniczącego w zarządzie jednoosobowym.
Członków zarządu koła, w tym przewodniczącego i jego zastępców, wybiera i odwołuje
zebranie członków.
Zarząd jednoosobowy nie może dokonywać czynności w sprawach wynikających ze stosunku
członkostwa. Czynności takie są dokonywane przez zebranie członków.
Jeżeli statut nie stanowi inaczej, członek zarządu koła może być zawieszony w
czynnościach przez zebranie członków, o ile jego działalność jest sprzeczna z
przepisami prawa lub statutu. Zawieszonego członka zarządu koła powiadamia się
niezwłocznie, w formie pisemnej, o fakcie i przyczynach zawieszenia (art. 20).
IV. MAJĄTEK KGW
Majątek koła gospodyń wiejskich powstaje ze:
- składek członkowskich,
- darowizn, spadków,
- zapisów,
- dochodów z własnej działalności,
- dochodów z majątku koła oraz z ofiarności publicznej (art. 21 ust. 1).
Koło gospodyń wiejskich, z zachowaniem obowiązujących przepisów, może:
- przyjmować darowizny, spadki i zapisy,
- korzystać z ofiarności publicznej (art. 21 ust. 2),
- może otrzymywać dotacje celowe na realizację zadań, o których mowa w pkt A
niniejszej informacji - art. 2 ust. 3, według zasad określonych w odrębnych przepisach
(art. 23),
- może prowadzić działalność zarobkową, w tym działalność gospodarczą (art. 22).
Dochód z działalności koła gospodyń wiejskich służy realizacji celów statutowych i
nie może być przeznaczony do podziału między jego członków (art. 21).
Uproszczona ewidencja przychodów i kosztów
Zgodnie z art. 24 ustawy o kołach gospodyń wiejskich koła gospodyń wiejskich prowadzą
uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów, w przypadku gdy:
1) osiągają przychody wyłącznie z:
a) działalności statutowej z tytułu składek członkowskich, darowizn, zapisów,
dotacji,
b) sprzedaży wyrobów sztuki ludowej, w tym rękodzieła i rzemiosła ludowego i
artystycznego, lub żywności regionalnej,
c) tytułu sprzedaży, najmu lub dzierżawy składników majątkowych,
d) tytułu odsetek od środków pieniężnych na rachunkach bankowych lub rachunkach w spółdzielczych
kasach oszczędnościowo-kredytowych, prowadzonych w związku z wykonywaną
działalnością, w tym także odsetek od lokat
terminowych oraz innych form oszczędzania, przechowywania lub inwestowania tworzonych na
tych rachunkach (UWAGA: pkt 1a-1d nie podlegają pod przepisy ustawy z dnia 6 marca 2018
r. Prawo przedsiębiorców – tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r. poz. 646 z późn. zm.,
wyłączenie zostało wprowadzone przez art. 33 ustawy o kołach gospodyń wiejskich).
2) nie posiadają statusu organizacji pożytku publicznego;
3) w roku poprzedzającym rok podatkowy osiągnęły przychody wyłącznie z tytułów, o
których mowa w pkt 1, w wysokości nieprzekraczającej 100.000 zł.
Przepisu ust. 1 pkt 3 w zakresie wielkości przychodów nie stosuje się w roku, w którym
koło gospodyń wiejskich rozpoczęło działalność.
O wyborze prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów koło gospodyń
wiejskich, w terminie do końca pierwszego miesiąca roku podatkowego, w którym
rozpoczyna prowadzenie ewidencji, a w przypadku jednostek rozpoczynających
działalność, w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia działalności, zawiadamia
naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym,
za pośrednictwem powiatowego biura Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Zawiadomienie, o którym mowa ust. 3, jest skuteczne także w latach następnych. Koło
gospodyń wiejskich zawiadamia naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach
opodatkowania podatkiem dochodowym w terminie 14 dni od końca ostatniego miesiąca roku
podatkowego, w którym prowadzi uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów, o:
1) rezygnacji z prowadzenia tej ewidencji;
2) niespełnieniu warunków, o których mowa w ust. 1.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia,
sposób prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów, warunki, jakim powinna
odpowiadać ta ewidencja w celu prawidłowego określenia zobowiązań podatkowych, mając
na uwadze zakres oraz cel działania podmiotów prowadzących ewidencję.
V. KGW DZIAŁAJĄCE W DNIU WEJŚCIA USTAWY W ŻYCIE
Działające w dniu wejścia w życie ustawy koła gospodyń wiejskich mogą dostosować
statuty do wymagań ustalonych w ustawie i wystąpić z wnioskiem o dokonanie wpisu koła
gospodyń wiejskich do rejestru zgodnie z przepisami ustawy.
W okresie miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, koła gospodyń wiejskich
działające na podstawie przepisów dotychczasowych, w szczególności na podstawie
ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społecznozawodowych organizacjach rolników (Dz.
U. z 1982 r. Nr 32, poz. 217 z późn. zm.) oraz na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia
1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r. poz. 210 z późn.
zm.), przy rejestracji w oparciu o przepisy niniejszej ustawy mają prawo pierwszeństwa
przed kołami, które miałyby zostać utworzone na podstawie przepisów niniejszej ustawy
na terenie tych samych wsi.
Jeżeli w okresie miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy zostanie złożony
wniosek o wpis do rejestru koła gospodyń wiejskich, które miałoby zostać utworzone na
podstawie przepisów niniejszej ustawy, a Prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji
Rolnictwa ustali, że na terenie tej samej wsi utworzono już koło gospodyń wiejskich na
podstawie przepisów dotychczasowych, wówczas postępowanie o wpis do rejestru koła, które
miałoby zostać utworzone na podstawie przepisów niniejszej ustawy, zawiesza się do
chwili złożenia wniosku o wpis do rejestru koła działającego na podstawie przepisów
dotychczasowych albo złożenia oświadczenia przez to koło o rezygnacji z prawa
pierwszeństwa, nie dłużej jednak niż do upływu miesiąca od dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy.
Do kół gospodyń wiejskich działających na podstawie przepisów dotychczasowych,
które wystąpią o rejestrację w terminie określonym w ust. 2, ograniczenia
określonego w art. 4 ust. 1 nie stosuje się.
Do wniosku o wpis koła gospodyń wiejskich do rejestru, koła działające przed
wejściem w życie niniejszej ustawy mogą dołączyć dokumenty poświadczające ich
dotychczasową działalność, w szczególności statuty, zaświadczenia z organów
jednostek samorządu terytorialnego, samorządu sołeckiego lub innych instytucji albo osób
godnych zaufania.
Koła gospodyń wiejskich, które w okresie miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszej
ustawy nie wystąpią z wnioskiem o dokonanie wpisu koła gospodyń wiejskich do rejestru
zgodnie z przepisami niniejszej ustawy, działają na podstawie przepisów
dotychczasowych.
Do czasu rejestracji w sposób, o którym mowa w ust. 1, koła gospodyń wiejskich
istniejące w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy działają na podstawie statutów
dotychczasowych. W razie sprzeczności między statutami dotychczasowymi a przepisami
niniejszej ustawy, stosuje się przepisy niniejszej ustawy (art. 34).
VI. INFORMACJE DODATKOWE
Nadzór
Nadzór nad działalnością kół gospodyń wiejskich sprawuje Prezes Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa we współpracy z Pełnomocnikiem Rządu do
spraw Małych i Średnich Przedsiębiorstw (art. 25 ust. 1).
Wsparcie przy tworzeniu i prowadzeniu KGW Kierownicy biur powiatowych Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zapewniają wsparcie przy tworzeniu i
prowadzeniu kół gospodyń wiejskich, w tym przez powołanie w ramach kierowanych przez
siebie biur pełnomocników do spraw kół gospodyń wiejskich (art. 26).
Ustawa wprowadza również zmiany w ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej
pomocy prawnej oraz edukacji prawnej (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r. poz. 2030 z późn.
zm.), gdzie nieodpłatna pomoc prawna będzie udzielana w zakresie, w jakim pomoc prawna
dotyczy wykonywanych przez koło gospodyń wiejskich zadań oraz jego organizacji.
Nieodpłatna pomoc prawna nie
może dotyczyć indywidualnych spraw członków koła gospodyń wiejskich (zmiana
wprowadzona przez art. 32 ustawy o kołach gospodyń wiejskich).
Pomoc finansowa z budżetu państwa
W okresie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy koło gospodyń
wiejskich może otrzymać z budżetu państwa pomoc finansową przeznaczoną na
realizację zadań, o których mowa w pkt I niniejszej informacji art. 2 ust. 3 ustawy.
Powyższa pomoc finansowa, jest przyznawana w drodze decyzji Prezesa Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na wniosek złożony przez koło gospodyń
wiejskich. Wniosek składa się do kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i
Modernizacji Rolnictwa właściwego miejscowo ze względu na siedzibę koła, na
formularzu opracowanym i udostępnionym przez
Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (art. 35 ust. 1-3).
Do wydania decyzji Prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa może
upoważnić kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
właściwego ze względu na siedzibę koła gospodyń wiejskich. Organem wyższego stopnia
w stosunku do Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w sprawach o
przyznanie pomocy finansowej jest minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego (art.
35 ust. 4-5).
Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa przeznaczonych na pomoc dla KGW na rok 2018
Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa przeznaczonych na pomoc finansową dla kół
gospodyń wiejskich na realizację zadań, o których mowa w pkt A niniejszej informacji -
art. 2 ust. 3 ustawy, wynosi w 2018 r. 90.000.000 zł.
W przypadku gdy wielkość wydatków w 2018 r., określona jako iloczyn liczby złożonych
wniosków, o których mowa w art. 35 ust. 2, oraz wysokości jednostkowej pomocy
finansowej dla koła gospodyń wiejskich, przekroczy kwotę maksymalnego limitu wydatków,
o której mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, na podstawie
informacji otrzymanych od Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o
zapotrzebowaniu na środki finansowe wynikającym ze złożonych wniosków, ustala współczynnik
procentowy udzielenia pomocy. Współczynnik ogłaszany jest w Biuletynie Informacji
Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw
rozwoju regionalnego.
Pomoc finansowa jest przyznawana od dnia następującego po dniu ogłoszenia współczynnika,
o którym mowa powyżej, nie później niż do dnia 31 grudnia 2018 r. (art. 36 ust. 1-2 i
5).
Wejście ustawy w życie
Ustawa weszła w życie 29 listopada 2018 roku |