I. Organizator imprezy każdorazowo przed jej
rozpoczęciem powinien sprawdzić i zapewnić bezpieczeństwo pożarowe w obiekcie,
zwracając uwagę m.in. na następujące elementy:
1. Warunki ewakuacji ludzi, a w szczególności zapewnienie:
- co najmniej dwu wyjść ewakuacyjnych z pomieszczeń, w których przebywać może więcej
niż 50 osób, lub których powierzchnia przekracza 300 m2, z drzwiami o szerokości
dostosowanej do liczby osób mogących jednocześnie przebywać w pomieszczeniu, licząc
0,6m na 100 osób, lecz nie mniej niż 0,9 m na każde drzwi oraz kierunku otwierania się
zgodnie z kierunkiem ewakuacji,
- odległości od najdalszego miejsca, w którym może przebywać człowiek do wyjścia z
pomieszczenia, nie przekraczającej 40 m,
- odległości od wyjścia z pomieszczenia do drzwi klatki schodowej lub drzwi prowadzących
na zewnątrz budynku - 20 m,
- drożności dróg ewakuacyjnych - nie zastawiania ich, nie składowania na nich materiałów
palnych itp.
2. Wystrój wnętrz, w tym stosowanie:
- elementów wyposażenia i wystroju wnętrz z materiałów co najmniej trudno zapalnych.
3. Sprawność działania urządzeń przeciwpożarowych, takich jak:
- systemów sygnalizacji pożarowej,
- stałych urządzeń gaśniczych,
- telefonów umożliwiających łączność z najbliższą jednostką Państwowej Straży
Pożarnej,
- gaśnic i innych urządzeń, znajdujących się w obiekcie.
4. Zapewnienie dostępu do:
- gaśnic,
- miejsc uruchamiania urządzeń przeciwpożarowych,
- przeciwpożarowych wyłączników i tablic rozdzielczych prądu elektrycznego oraz kurków
instalacji gazowej,
- wyjść ewakuacyjnych.
5. Oznakowanie zgodnie z Polskimi Normami:
- dróg ewakuacyjnych,
- miejsc usytuowania i uruchamiania urządzeń przeciwpożarowych, telefonów, wyłączników
prądu i kurków głównych instalacji gazowej oraz gaśnic.
6. Umieszczenie w miejscach widocznych wykazów telefonów alarmowych oraz
instrukcji postępowania na wypadek pożaru.
7. Znajomość przez pracowników obsługi i służbę ochrony obiektu zasad postępowania
na wypadek powstania pożaru, a w szczególności:
- zasad organizacji i prowadzenia ewakuacji,
- sposobu alarmowania Państwowej Straży Pożarnej oraz służb ratowniczych działających
w obiekcie,
- zasad użycia gaśnic oraz uruchamiania urządzeń przeciwpożarowych znajdujących się
w obiekcie.
8. Przejezdność dróg pożarowych i dostęp do obiektu dla jednostek
ratowniczych.
9. Właściwy dobór i wykonanie ogrzewania oraz instalacji elektroenergetycznych.
10.Aktualne badania instalacji elektrycznych i odgromowych.
II. W trakcie trwania imprezy należy
zwrócić uwagę na:
- zapewnienie stałego nadzoru nad przebiegiem imprezy przez wyznaczone służby lub
osoby, zapoznane z zasadami postępowania na wypadek powstania pożaru,
- przestrzeganie zakazu używania ognia otwartego i palenia tytoniu w miejscach do tego
celu nie przeznaczonych,
- utrzymanie drożności dróg ewakuacyjnych i możliwości natychmiastowego otwarcia
drzwi ewakuacyjnych,
- zapewnienie przejezdności dróg pożarowych i zachowanie dostępu do obiektu dla
jednostek ratowniczych,
- sprawność urządzeń nagłaśniających i oświetleniowych,
- zachowanie bezpieczeństwa podczas stosowania efektów specjalnych,
- przestrzeganie zakazu używania wyrobów pirotechnicznych wewnątrz pomieszczeń,
- stosowanie się do postanowień instrukcji obsługi wyrobów pirotechnicznych,
- przestrzeganie wymagań prawa lokalnego w zakresie używania wyrobów pirotechnicznych,
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa przez uczestników imprezy.
III. Imprezy masowe
Zgodnie z ustawą z dnia 22 sierpnia 1997 r., poprzez imprezę masową rozumie się imprezę
sportową, artystyczną lub rozrywkową, na której liczba miejsc dla osób na stadionie,
w innym obiekcie niebędącym budynkiem lub na terenie umożliwiającym przeprowadzenie
imprezy masowej wynosi - nie mniej niż 1.000, a w przypadku hali sportowej lub innego
budynku umożliwiającego przeprowadzenie imprezy - nie mniej niż 300 (nie dotyczy imprez
odbywających się w teatrach, kinach, placówkach oświatowych itp.). Bezpieczeństwo
imprezy masowej polega na spełnieniu przez organizatora imprezy (osobę prawną, osobę
fizyczną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej) wymogów w
zakresie bezpieczeństwa osób obecnych na imprezie w czasie jej trwania, ochrony porządku
publicznego, zabezpieczenia pod względem medycznym, a także stanu technicznego obiektów
budowlanych wraz ze służącymi tym obiektom instalacjami i urządzeniami technicznymi, w
szczególności przeciwpożarowymi i sanitarnymi.
Organizator imprezy masowej, w uzgodnieniu z właściwym miejscowo komendantem powiatowym
(miejskim) Państwowej Straży Pożarnej, powinien określić szczegółowe zasady postępowania
w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w obiekcie (terenie), w
którym planuje się przeprowadzenie imprezy.
Powyższe uzgodnienie zasad postępowania stanowi m.in. podstawę do wystąpienia przez
organizatora imprezy masowej z wnioskiem, do właściwego ze względu na miejsce
przeprowadzenia imprezy organu administracji samorządowej (wójta, burmistrza lub
prezydenta miasta), o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej.
Organizator imprezy masowej jest obowiązany do zapewnienia bezpieczeństwa osobom obecnym
na imprezie oraz porządku podczas jej trwania. W tym celu powinien przede wszystkim
zapewnić:
1. Spełnienie wymogów określonych w przepisach prawa, w szczególności w przepisach
budowlanych, sanitarnych i dotyczących ochrony przeciwpożarowej,
2. Służbę porządkową i informacyjną,
3. Pomoc medyczną oraz zaplecze higieniczno-sanitarne,
4. Drogi ewakuacyjne oraz drogi umożliwiające dojazd jednostkom
ratowniczo-gaśniczym i innym służbom interwencyjnym,
5. Warunki zorganizowania łączności pomiędzy służbami biorącymi
udział w zabezpieczeniu imprezy,
6. Sprzęt ratowniczy i gaśniczy oraz środki gaśnicze niezbędne przy
zabezpieczeniu działań ratowniczo-gaśniczych,
7. Uzyskanie zezwolenia od właściwego terenowo organu administracji
samorządowej na przeprowadzenie imprezy masowej,
Przy organizacji pokazów z użyciem wyrobów pirotechnicznych należy
uwzględnić dodatkowo poniższe wskazania:
1. Pokazy powinny być organizowane na otwartym terenie, przy czym minimalna odległość
stanowisk odpalania materiałów z ukierunkowaniem na otwartą przestrzeń nie powinna być
mniejsza niż 25 m od budynków i 50 m od miejsc dla publiczności,
2. Lokalizacja miejsca pokazów powinna uwzględniać spełnienie wymogów co do odległości
od terenów leśnych, stogów itp., wynikających z rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych
i Administracji z dnia 21 kwietnia 2006 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków,
innych obiektów budowlanych i terenów,
Warunki przechowywania i sprzedaży materiałów pirotechnicznych
Sprzedaż materiałów pirotechnicznych dozwolona jest pod
warunkiem spełnienia wymagań określonych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i
Polityki Społecznej z dnia 9 listopada 2003r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy
przy produkcji, transporcie wewnątrzzakładowym oraz obrocie materiałów wybuchowych, w
tym wyrobów pirotechnicznych (Dz. U. Nr 163, poz. 1577) oraz przepisów o ochronie
przeciwpożarowej. W przypadku materiałów podlegających koncesjonowaniu (wyroby
przeznaczone do pokazów profesjonalnych) warunki określone zostały w rozporządzeniu
Ministra Gospodarki z dnia 28 października 2002 r. w sprawie pomieszczeń magazynowych i
obiektów do przechowywania materiałów wybuchowych, broni, amunicji oraz wyrobów o
przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym. (Dz. U. Nr 190, poz. 1589).
Materiały pirotechniczne należy przechowywać i sprzedawać z zachowaniem szczególnych
środków ostrożności. Przechowywanie i sprzedaż materiałów pirotechnicznych w ilościach
do 1000 kg może odbywać się pod warunkiem spełnienia następujących wymagań:
1) pomieszczenia powinny być wydzielone pożarowo,
2) dopuszczalna ilość przechowywanych materiałów w obiekcie nie może przekraczać:
a) w magazynie - 1000 kg,
b) w magazynie podręcznym sklepu - 300 kg,
c) w pomieszczeniach sprzedaży detalicznej - 100 kg.
3) wyroby powinny być przechowywane w opakowaniach fabrycznych, zaopatrzonych w instrukcję
użytkowania,
4) dopuszcza się ekspozycję w witrynach sklepowych pojedynczych egzemplarzy wyrobów,
5) zabrania się stosowania ognia otwartego i demonstrowania działania wyrobów w
pomieszczeniach,
6) zabrania się stosowania ogrzewania elektrycznego pomieszczeń,
7) instalacje elektryczne powinny spełniać wymagania jak dla pomieszczeń zagrożonych
pożarem,
8) powłoki ścian, sufitów i podług powinny być co najmniej trudno zapalne,
9) pomieszczenia powinny posiadać co najmniej wentylację grawitacyjną.
Przy stosowaniu materiałów pirotechnicznych w ilościach przekraczających 1000 kg mają
zastosowanie przepisy w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy produkcji,
magazynowaniu i transporcie wewnątrzzakładowym materiałów wybuchowych. Używając
wyrobów pirotechnicznych należy pamiętać, że w wielu przypadkach wojewodowie lub władze
samorządowe prawem miejscowym wprowadzają zakaz lub ograniczenia używania wyrobów
pirotechnicznych w miejscach publicznych, a możliwość organizowania pokazów uzależniają
od uzgodnienia ich z właściwymi organami PSP.
Warunki ewakuacji ludzi z obiektów użyteczności publicznej (obiekty handlowe, sale
zabaw, dyskoteki)
W przypadku konieczności ewakuacji ludzi z obiektu, osoby
odpowiedzialne za jej przeprowadzenie powinny stosować się do następujących zasad:
1. Niezwłocznie powiadomić wszystkie osoby przebywające w zagrożonych pomieszczeniach
o powstaniu i charakterze zagrożenia oraz konieczności przeprowadzenia ewakuacji.
2. Kierujący akcją ewakuacyjną wyznacza osoby odpowiedzialne za przebieg ewakuacji osób.
3. Najpierw należy ewakuować osoby z tych pomieszczeń, w których powstał pożar lub
które znajdują się na drodze rozprzestrzeniania się ognia oraz z pomieszczeń, z których
wyjście lub dotarcie do bezpiecznych dróg ewakuacji może zostać odcięte przez pożar
lub zadymienie.
4. Po zakończeniu ewakuacji należy sprawdzić, czy wszystkich ewakuowano. W razie
podejrzenia, że ktoś pozostał w zagrożonej strefie, należy natychmiast zgłosić ten
fakt kierującemu akcją ratowniczą.
5. Po przybyciu jednostek Straży Pożarnej, kierujący przebiegiem akcji zgłasza się do
dowódcy tych jednostek, celem złożenia informacji o podjętych działaniach i
przekazania kierownictwa akcją ratowniczą.
Zasady postępowania podczas ewakuacji.
1. Należy podporządkować się poleceniom osób odpowiedzialnych za przebieg ewakuacji.
2. Należy kierować się do wyjść ewakuacyjnych zgodnie z kierunkiem znaków
ewakuacyjnych lub instrukcji przekazywanych poprzez instalację rozgłoszeniową.
3. Przy silnym zadymieniu dróg ewakuacyjnych należy poruszać się w pozycji pochylonej,
starając się trzymać głowę jak najniżej ze względu na mniejsze zadymienie panujące
w dolnych partiach pomieszczeń i dróg ewakuacyjnych. Usta i drogi oddechowe należy w
miarę możliwości zasłaniać chustką zmoczoną w wodzie - sposób ten ułatwia
oddychanie. Podczas ruchu przez mocno zadymione odcinki dróg ewakuacyjnych należy
poruszać się wzdłuż ścian, by nie stracić orientacji co do kierunku ruchu.
4. Po opuszczeniu obiektu wolno wrócić do niego dopiero po uzyskaniu zgody osób kierujących
ewakuacją.
5. W czasie ewakuacji nie wolno używać wind.
UWAGA
Właściciel, zarządca lub użytkownik obiektu bądź jego części
stanowiącej odrębną strefę pożarową, przeznaczonego do wykonywania funkcji użyteczności
publicznej, zgodnie z wymaganiami rozporządzenia MSWiA z dnia 21 kwietnia 2006 r. w
sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów,
zobowiązany jest do opracowania instrukcji bezpieczeństwa pożarowego, która powinna między
innymi zawierać:
1) warunki ochrony przeciwpożarowej, wynikające z przeznaczenia obiektu i sposobu jego użytkowania,
2) sposoby postępowania na wypadek pożaru i innego zagrożenia,
3) sposoby praktycznego sprawdzania organizacji i warunków ewakuacji ludzi,
4) sposoby zaznajamiania użytkowników obiektu z treścią tej instrukcji oraz z
przepisami przeciwpożarowymi. |